divendres, 17 de juliol del 2009

Eonnagata (TNC)





















El Cavaller d’Éon va ser un dels primers espies de Lluís XV i, potser, el primer que va fer servir el transvestisme per ocultar la seva identitat. El seu caràcter ambigu i la seva ambició sense límits el van portar a fer-se molts enemics, inclòs el mateix rei Lluís XVI. La seva vida extravagant i plena d’aventures serveix com a punt de partida per a un projecte en què l’espasa es juxtaposa al ventall de cortesana, amb l’objectiu principal d’explorar la idea d’un sexe que representa l’altre mitjançant el gènere i que no tracta, com s’acostuma a fer, el transvestisme com una mera pràctica sexual. En aquest espectacle, l’onnagata (una tècnica del teatre kabuki en la qual els actors masculins representen rols femenins) aporta bona part del vocabulari formal.
A Eonnagata trobem una barreja d’estils i d’interpretacions. Robert Lepage, el coreògraf de dansa contemporània Russell Maliphant i Sylvie Guillem, antiga primera ballarina del Ballet de l’Opéra de Paris, uneixen esforços per anar més enllà dels reptes habituals de la dansa i accepten el repte de combinar l’abstracció, la dansa contemporània i les tendències narratives del teatre. Fins a quin punt és possible explicar una història mitjançant el moviment?

texte www.tnc.cat

1 comentari:

Xavier ha dit...

Eonnagata, fa bona pinta, m’ha cridat l’atenció, encara que explicar una historia com aquesta no deu ser gens fàcil amb moviments de ballet. Tampoc ho a de ser ni al teatre ni al cinema encara que dona per molt mes. Si no hi ha un bon tacte i tracte, podria rallar i passar a ser una absurda grolleria o una ridiculització d’aquet enigmàtic personatge. El mon es ple de vides curioses, ¿no?